En snäll gigant - Ny miljövänlig tungviktare kör åt Benders

2014-12-23

Braås Åkeri har nu en ny gigant i sin fordonsflotta som transporterar hela 55 ton sand per lass åt Benders – med 25 procent mindre utsläpp per fraktat ton!

Benders arbetar ständigt för att hitta effektivare transporter för material och produkter. Ett av de mer spektakulära sätten just nu är en riktig tungviktarlastbil specialbyggd för att transportera grus och sand från täkten utanför Hjo till fabriken i Edsvära. Det nya ekipaget är ett samarbetsprojekt mellan Benders, Braås Åkeri, Trafikverket och Volvo och har redan rönt stor uppmärksamhet.

– Det är roligt att göra det här som ett gemensamt projekt. Vår ambition är att införa liknande fordon på andra av Benders anläggningar och även använda fordon med större kapacitet för kundtransporter om villkoren för tunga transporter förändras i framtiden, berättar Christer Hofling, verksamhetsutvecklare på Benders.

Ett snäpp större

Det hela började med att Håkan Andersson, vd på Braås Åkeri, besökte invigningen av Bennesveds Åkeris 74-tonsekipage för timmertransporter i februari 2013. Där fick han inspiration till att delta i de försök som pågår kring högre fordonsvikter och hade speciellt transporterna mellan Mofalla och Edsvära i tankarna. Men han ville gå ett steg längre och försöka med 80 ton istället för 74.

– Med en bruttovikt på 80 ton ökar vi lastförmågan med cirka 18 ton samtidigt, som utsläppen per ton minskar med 25 procent, berättar Håkan Andersson.

Klartecken för 80 ton

När den 80 kilometer långa färdvägen rekades visade det sig att det inte fanns några broar som var så långa att hela ekipaget skulle belasta dessa samtidigt. Trafikverket sade därför ja till försöksverksamhet med 80 tons bruttovikt.

I somras började Gehab i Alvesta bygga bilen på ett av Volvos första FH16-chassier med Euro 6-motor. Ungefär samtidigt inledde Parator byggandet av det sexaxlade släpet. I oktober började så giganten rulla på vägarna med dispens i väntan på att regeringen ska besluta om hur tunga fordon som får rulla på de svenska vägarna.

– Det totala antalet fordonskilometer minskar nu med 30 procent och vi räknar samtidigt med att bränsleförbrukningen per transporterat ton minskar med nästan 25 procent, säger Lennart Cider på Volvo Trucks.

Den miljövänliga 80-tonnaren